soorten motivatie
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Wat voor soorten motivatie zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten motivatie die in een onderwijscontext worden gebruikt. Motivatie is een belangrijke factor bij het leren, omdat het de leerlingen aanspoort om hun doelen te bereiken. Hoewel er verschillende soorten motivatie zijn, zijn er vier hoofdcategorieën die in een onderwijscontext worden gebruikt: intrinsieke motivatie, extrinsieke motivatie, sociale motivatie en emotionele motivatie.

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie komt van binnenuit, wat betekent dat het zich richt op het verlangen om iets te bereiken voor persoonlijke voldoening. Intrinsieke motivatie kan komen uit verschillende bronnen, zoals het verlangen om nieuwe dingen te leren, het verlangen om prestaties te verbeteren en het verlangen om te excelleren. Intrinsieke motivatie is een belangrijke factor bij het leren, omdat het de leerlingen aanspoort om hun best te doen en hun doelen te bereiken.

Extrinsieke motivatie

Extrinsieke motivatie is een externe factor die wordt gebruikt om leerlingen aan te sporen. Extrinsieke motivatie kan verschillende vormen aannemen, zoals beloningen, lof en positieve aandacht. Extrinsieke motivatie kan leerlingen helpen hun doelen te bereiken, maar het is belangrijk om niet afhankelijk te worden van externe factoren.

Sociale motivatie

Sociale motivatie is het vermogen van een leerling om zich aangetrokken te voelen tot de sociale omgeving en de mensen om hem of haar heen. Sociale motivatie kan leerlingen helpen door hen de sociale vaardigheden en het vermogen te geven om met anderen te werken. Sociale motivatie helpt ook leerlingen om betere relaties met anderen te ontwikkelen en zo een positieve leeromgeving te creëren.

Emotionele motivatie

Emotionele motivatie wordt gevoed door de emoties van de leerlingen. Emotionele motivatie kan leerlingen helpen om hun doelen te bereiken door hen in staat te stellen om hun emoties te uiten en te begrijpen. Emotionele motivatie kan leerlingen ook helpen om hun zelfvertrouwen te versterken en hun motivatie te verhogen.

In een onderwijscontext zijn deze vier soorten motivatie essentieel om leerlingen te helpen om hun doelen te bereiken. Het is belangrijk dat leerkrachten verschillende soorten motivatie gebruiken om het leerproces te vergemakkelijken en leerlingen te helpen hun doelen te bereiken. Door leerlingen te helpen hun motivatie te versterken, worden de leerresultaten beter en wordt de leeromgeving positiever.

Wil je meer weten over leren, motiveren (lees dit artikel), executieve functies en formatief handelen?

Blijf de blogs lezen, schrijf hieronder een reactie of stuur een mail naar: myrinne@myrinne.nl

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *