Hoe verhoog je motivatie bij de leerling
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Hoe verhoog je motivatie bij de leerling?

Motivatie is een sleutelaspect voor leerlingen om betrokken te blijven bij hun lessen. Als leerkrachten hun leerlingen kunnen motiveren, kunnen ze meer kennis opdoen en leren ze beter. Maar hoe verhoog je de motivatie bij leerlingen? In dit artikel zullen we enkele technieken bespreken die leerkrachten kunnen gebruiken om de motivatie van hun leerlingen te vergroten.

Maak de lessen leuk.

Leerlingen zullen meer motivatie hebben als de lessen leuk en uitdagend zijn. Leerkrachten kunnen verschillende manieren vinden om hun lessen interessant te maken, zoals het gebruik van multimedia, games, spelletjes, beweging en hands-on-activiteiten.

Verstrek feedback

Leerlingen kunnen meer gemotiveerd worden als ze weten dat ze gewaardeerd worden en als hun inspanningen worden erkend. Leerkrachten kunnen leerlingen feedback geven op hun prestaties, zodat ze weten dat ze de juiste dingen doen en hun harde werk wordt gewaardeerd.

Geef leerlingen verantwoordelijkheid

Door leerlingen de verantwoordelijkheid te geven om hun eigen leerproces te beheren, leert u hen hun eigen leerproces te beheren en zelfsturing te ontwikkelen. Door leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven, zullen ze meer gemotiveerd zijn om te leren.

Maak leerlingen deel van de gemeenschap

Door leerlingen deel te laten nemen aan de lokale gemeenschap, kunnen leerkrachten hen helpen hun eigen vaardigheden te verbeteren en meer betrokken te worden bij hun lessen.

Geef leerlingen kansen om te groeien

Door leerlingen kansen te geven om te groeien en hun eigen doelen te bereiken, zullen ze meer gemotiveerd zijn om deel te nemen aan de lessen. Leerkrachten kunnen leerlingen de kans geven om op hun eigen tempo te leren, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en hun eigen doelen te bereiken.

Geef leerlingen een stem

Door leerlingen een stem te geven in het klaslokaal, kunnen leerkrachten hen meer betrokken maken bij de lessen. Leerkrachten kunnen leerlingen de kans geven om actief deel te nemen aan de discussies, verantwoording af te leggen voor hun werk en deel te nemen aan het leerproces.

Door deze technieken toe te passen, kunnen leerkrachten de motivatie van hun leerlingen vergroten. Door leerlingen de kans te geven om deel te nemen aan hun eigen leerproces, kunnen leerkrachten hun leerlingen meer betrokken maken bij de lessen en hun motivatie vergroten.

Wil je meer weten over feedback, formatief handelen, versterken van executieve functies en zelfregulering? Lees dan zeker dit artikel: Waarom zou je je executieve functies versterken en ontwikkelen?

Link me op LinkedIn of stuur een mail naar: myrinne@myrinne.nl

Link me op LinkedIn of stuur een mail naar: myrinne@myrinne.nl

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *