de effectiviteit van verschillende onderwijsmethoden
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Inzichten uit het onderzoek: de effectiviteit van verschillende onderwijsmethoden, van Hattie

John Hattie is een onderwijskundige die bekendstaat om zijn onderzoek naar de effectiviteit van verschillende onderwijsmethoden. Hier zijn zijn vijf belangrijkste inzichten:

Feedback

Feedback is cruciaal voor leerlingen. Hattie ontdekte dat feedback een van de meest krachtige manieren is om leerlingen te helpen bij het verbeteren van hun prestaties. Dit kan zowel positieve als negatieve feedback zijn, zolang het maar gericht is op het verbeteren van de prestaties van de leerling.

Zelfsturend leren

Zelfsturend leren is effectief. Hattie stelde vast dat leerlingen die zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces beter presteren dan leerlingen die geleid worden door de leraar. Dit kan bereikt worden door leerlingen te laten werken met duidelijke leerdoelen en zelfevaluatie.

Ontwikkelen van begrip

Effectief onderwijs is gericht op het ontwikkelen van begrip. Hattie benadrukt dat onderwijs niet alleen gericht moet zijn op het aanleren van feiten en cijfers, maar ook op het ontwikkelen van begrip bij leerlingen. Dit kan bereikt worden door het aanbieden van context en het creëren van verbindingen tussen nieuwe en bestaande kennis.

De relatie tussen leerling en leraar

De relatie tussen leerlingen en leraren is van groot belang. Hattie ontdekte dat de relatie tussen leerlingen en leraren een belangrijke rol speelt in het leerproces. Een positieve en ondersteunende relatie kan leerlingen helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het verbeteren van hun prestaties.

De leeromgeving

De leeromgeving is van groot belang. Hattie stelt dat een veilige en uitdagende leeromgeving kan bijdragen aan de prestaties van leerlingen. Dit kan bereikt worden door een aantrekkelijke en functionele klas te creëren, waarin leerlingen zich comfortabel voelen en waarin ze de ruimte krijgen om te experimenteren en te ontdekken.

Tegengeluid en voeding

Ondanks dat er ook een tegengeluid is op de onderzoeken die Hattie heeft gedaan, is er toch veel leerwinst uit al zijn bevindingen te halen.

Zelfs al zouden we geen enkele uitspraak in zijn onderzoeken voor waar beschouwen kunnen we wel concluderen dat de inzichten die hierboven beschreven staan genoeg voeding hebben geboden (en nog steeds bieden) voor verder nieuwsgierig zijn, experimenteren met bijvoorbeeld feedback, klassen klimaat, aanleren van vaardigheden en het ontlokken van zelfsturing en eigenaarschap.

De ontwikkeling van formatief handelen is mede door zijn werk aangewakkerd en blijft zeer interessant om te lezen en te bekijken op youtube of lees eens een boek van Hattie over de impact van leren zichtbaar maken.

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *