de effectiviteit van onderwijsmethoden
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Inzichten uit het onderzoek: de effectiviteit van onderwijsmethoden, van Black & William

Black and William zijn twee onderwijskundigen die bekendstaan om hun onderzoek naar de effectiviteit van onderwijsmethoden. Hier zijn enkele van hun grootste inzichten:

De rol van de leraar

De rol van de leraar is van groot belang. Black and William stelden vast dat een effectieve leraar een belangrijke rol speelt in het leerproces van leerlingen. Een goede leraar is iemand die leerlingen activeert, uitdaagt en ondersteunt bij het leren.

Activerende lesmethoden

Activerende lesmethoden zijn effectief. Black and William ontdekten dat leerlingen die actief betrokken worden bij het leerproces beter presteren dan leerlingen die alleen passief luisteren naar de leraar. Dit kan bereikt worden door het gebruik van interactieve lesmethoden, zoals het werken in groepen of het gebruiken van praktijkopdrachten.

De relatie tussen leerlingen en leraren

De relatie tussen leerlingen en leraren is van groot belang. Net als Hattie, benadrukken Black and William dat een positieve en ondersteunende relatie tussen leraren en leerlingen een belangrijke rol speelt in het leerproces. Dit kan bereikt worden door leraren die erkennen en waarderen de unieke kwaliteiten en behoeften van elke leerling.

Een veilige leeromgeving

Het creëren van een veilige leeromgeving is van groot belang. Black and William stellen dat een veilige leeromgeving kan bijdragen aan de prestaties van leerlingen. Dit kan bereikt worden door een klas te creëren waarin leerlingen zich comfortabel voelen en waarin ze de ruimte krijgen om te experimenteren en te ontdekken zonder angst voor veroordeling.

Differentiëren

Differentiëren is een effectieve manier om leerlingen te ondersteunen. Black and William ontdekten dat het aanbieden van verschillende leermethoden en -materialen aan leerlingen met verschillende leerbehoeften een effectievere manier is om leerlingen te ondersteunen dan het aanbieden van een standaardpakket aan iedereen.

Kritisch blijven kijken

Hoewel Black and William’s inzichten in onderwijs gebaseerd zijn op een aantal onderzoeken, is het belangrijk om te benadrukken dat elke leerling uniek is en dat de methoden die het beste werken voor een leerling, niet noodzakelijk werken voor een andere leerling. Het is daarom belangrijk dat leraren verschillende methoden en technieken uitproberen om te ontdekken wat werkt. 

Als docent vraagt dat veel van jouw eigen flexibiliteit. Ook vraagt het een uitgebreid pakket aan didactische en pedagogische interventies die je uit je mouw moet kunnen schudden.

Een tip voor jou als docent

Experimenteren is oké ! Betrek je leerling bij het experiment: “ik merk dat je dit soort opdrachten niet zo interessant vind, dit is het leerdoel en dit zijn de manieren waarop je het leerdoel kan behalen. Welke spreekt jou het meeste aan en zullen we eens kijken hoe dat werkt voor jou als je hieruit mag kiezen?”

Evalueer hoe het experiment verloopt en stel bij waar nodig.

Wil je meer weten over differentiëren, feedback, formatief handelen en zelfregulatie? Dan is deze blog over ‘….’ een mooie volgende stap. 

Geef je reactie hieronder, link op LinkedIn of schrijf een mail naar myrinne@myrinne.nl

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *