Zelfregulatie in de klas
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Zelfregulatie in de klas: 10 do’s voor de docent

Het versterken van executieve functies versterkt het zelfregulerend vermogen van de leerling/student.
Maar hoe doe je dat dan het verbeteren van de zelfregulatie in de klas? Steeds meer komen we erachter dat een belangrijk gedeelte van de zelfregulatie voortkomt uit inzicht waar je nu staat ten opzichte van je doel. Die constante feedback is belangrijk om jezelf te kunnen WAARNEMEN.

Lees hieronder 10 dingen die je vandaag nog in de klas kunt doen om je leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen hierin.


1. Geef studenten duidelijke instructies met stapsgewijze uitleg.
2. Gebruik visuele hulpmiddelen zoals flowcharts, grafieken en afbeeldingen.
3. Gebruik planningsstrategieën zoals prioriteitslijsten, takenlijsten en agenda’s.
4. Zorg voor regelmatige herhaling en oefening om de informatie langdurig te onthouden.
5. Gebruik reminders om studenten eraan te herinneren taken te voltooien.
6. Geef studenten consistente feedback om informatie te versterken.
7. Stimuleer de studenten om hun eigen doelen te stellen en deze te verwezenlijken.
8. Gebruik versterkende beloningen om een bepaald gedrag aan te moedigen.
9. Gebruik verschillende leerstrategieën, zoals probleemoplossend leren en rollenspel.
10. Geef studenten de kans om hun eigen plan te maken en deze uit te voeren.

Wil je meer weten? Schrijf hieronder je reactie, stuur een mail naar myrinne@myrinne.nl of link op LinkedIn met mij.

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *