Wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Wat zijn 21e eeuwse vaardigheden?

De 21e eeuwse vaardigheden bestaan uit :

Er is een onderzoek geweest in een aantal landen waarbij de hoofdvraag was: “Wat vindt u de belangrijkste vaardigheden voor de werknemer van de toekomst “?

We weten niet wat we aan de kennis van NU (2021) hebben in 2055, wanneer de kinderen die nu geboren worden midden dertig zullen zijn. De werknemers van de toekomst hebben een krachtige koppeling nodig tussen kennis en vaardigheden. Gezien de kennis snel veroudert steken we op het onderwijs steeds meer in op de 21e-eeuwse vaardigheden. Zo kan de kennis van nu en dan snel en vlot gekoppeld en geïntegreerd worden. Daarmee hopen we de jeugd weerbaar te maken en klaar te maken voor de toekomst.

Dat vergt van het onderwijs een andere insteek. We zijn gewend informatie en kennis door te schuiven van de ene persoon naar de ander. We komen de klas binnen en gaan praten en laten oefenen. 

In de zeer nabije toekomst zullen echter alle scholen de 21e-eeuwse vaardigheden meer in hun pakket hebben zitten en over een aantal jaar zo is de verwachting, zullen de scholen helemaal over zijn gegaan op vaardigheidsonderwijs als uitgangspunt.

Dit zijn de vaardigheden die er uit het onderzoek naar voren komen:

  • Kritisch denken
  • Creatief denken
  • Probleem oplossen
  • Computational thinking
  • Informatie vaardigheden
  • ICT-basisvaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Communiceren
  • Samenwerken
  • Sociale en culturele vaardigheden (burgerschap)
  • Zelfregulering

“Wat leren wij onze kinderen als google alles wat wij moeten denken allang heeft opgezocht”, “wat hebben wij aan het leren van een taal als je met een app vloeiend Chinees of Russisch kunt spreken met elkaar?”

Hariri in het boek ’21 lessen voor de 21ste eeuw’

Hoe de toekomst er ook uit ziet? Op dit moment is ons inzicht dat de bovenstaande vaardigheden ons dan zullen helpen.

Hoe zit dat op jouw school? Hebben jullie deze vaardigheden al definitief in het curriculum opgenomen? Wil je meer weten over de mogelijkheden die ik, jullie school kan bieden? Laat dan een reactie achter via deze LINK.

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *