Wat zijn executieve vaardigheden
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Wat zijn executieve vaardigheden?

Executieve vaardigheden zijn die vaardigheden die je nodig hebt om bewust gedrag goed aan te sturen.

Dat is een hele mond vol. In het dagelijks leven noemen we deze vaardigheden ook wel ” Schoolse vaardigheden” dat komt omdat we deze vaardigheden vooral nodig hebben om op school goed te kunnen leren. 

Ze helpen je bij allerlei soorten taken en ze zorgen er ook voor dat je sociaal wenselijk gedrag kunt laten zien.
Er zijn verschillende bronnen die je kunt raadplegen over dit onderwerp. De meest toon aangevende schrijvers hierover zijn:  Peg Dawson en Richard Guare. De informatie die ik verstrek is grotendeels op hun gedachtengoed geïnspireerd. 

We hebben in de meeste bronnen 11 executieve functies. Hieronder vind je 11 soorten die Peg Dawson en Richard Guare (2009) onderscheiden. Onder de beschrijving kan je luisteren naar een extra toelichting van de betreffende executieve functie.

  • Respons-inhibitie

Nadenken voordat je iets doet. De kunst om te stoppen.

  • Werkgeheugen

Als je iets moet onthouden en toepassen terwijl je (eerst) een andere taak uitvoert.

  • Emotieregulatie

De kunst om je emoties niet de overhand te laten voeren. Je eigen emoties herkennen en er adequaat op reageren.

  • Volgehouden aandacht

Blijven werken aan een taak ondanks een lange duur of een taak die je nog niet zo goed kunt.

  • Taakinitiatie

Beginnen met een taak. Je ertoe aanzetten.

  • Planning/prioritering

Wat is belangrijk en wat kan even wachten? hoeveel tijd kost iets en wanneer kan ik dat dan het beste doen?

  • Organisatie

Je spullen op orde hebben, je tas en bureau netjes houden etc.

  • Timemanagement

Tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.

  • Doelgericht gedrag

Aan je doel of missie blijven werken ondanks dat het misschien saai of oninteressant is.

  • Flexibiliteit

Flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag

  • Metacognitie

Een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren. Reflectieve vaardigheden.

Het weten wat een functie inhoudt is mooi, maar het is nog mooier als je weet hoe het eruit ziet en hoe het klinkt wanneer de functie nog niet zo goed ontwikkeld is.
Zo kun je als begeleider of docent snel te weten komen om welke functie het gaat en hoe je deze kunt ondersteunen of stimuleren.

Wil jij je, als docent, professionaliseren in de executieve functies kijk dan eens hier. Daar vind je een unieke kans om je verder te ontwikkelen.

Myrinne

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *