executieve functies ontwikkelen en versterken
Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Waarom zou je je executieve functies ontwikkelen en versterken?

Het trainen van executieve functies kan van groot nut zijn voor mensen van alle leeftijden, van kinderen tot volwassenen. Executieve functies zijn de mentale vaardigheden die nodig zijn voor het plannen, organiseren, initiëren en uitvoeren van taken en activiteiten. Deze vaardigheden zijn onder meer besluitvorming, werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit en tijdsmanagement. Iedereen heeft ze van jong tot oud. Wel is er verschil in ontwikkeling van die verschillende functies.

Voordeel trainen van executieve functies

Een van de grootste voordelen van het trainen van executieve functies is dat het kan bijdragen aan een verbeterde academische prestatie. Kinderen met een goede ontwikkeling van executieve functies presteren vaak beter op school dan kinderen zonder deze vaardigheden (ook buiten school en in sociale contexten overigens ) Dit komt omdat ze beter in staat zijn om hun aandacht te richten, taken te plannen en te voltooien en informatie te organiseren en te onthouden.

De executieve functies worden ook wel de schoolse vaardigheden genoemd (hoewel het onderzoek van de laatste tien jaar hier nuance in heeft gebracht).

Executieve functies zijn volgens Dawson (2019) de functies die bewust gedrag mogelijk maken en sturen. Dat zou er op wijzen dat de sleutel naar zelfregulering, eigenaarschap, het leren en toepassen en creëren in grote mate ligt bij executieve functies ontwikkelen en versterken.

Hoe vergroot je de kans op succesvol zijn?

Ook volwassenen kunnen baat hebben bij het trainen van executieve functies. Mensen die een grotere efficiëntie hebben in hun werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit, hebben een grotere kans om succesvol te zijn in hun werk en privéleven. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het oplossen van problemen, het maken van beslissingen en het plannen en organiseren van taken.

Mensen die hun executieve functies goed ontwikkeld hebben kunnen vaak betere beslissingen nemen die ook op midden lange en lange termijn goed uitpakken. Ook hebben ze meer zicht op hun eigen rol in sociale contexten en is hun evalueer en reflectief vermogen groter. Dit helpt bij het bijsturen van gedrag als dat nodig is.

Hoe kun je executieve functies ontwikkelen en versterken, dus trainen?

Er zijn verschillende manieren waarop executieve functies kunnen worden getraind. Dit kan door middel van specifieke oefeningen, zoals werkgeheugen trainingen, of door het uitvoeren van dagelijkse activiteiten die deze vaardigheden stimuleren, zoals het plannen van een dagboek of het spelen van denkspellen.
In de Online leergang ‘Grip op executieve functies‘ vind je enorm veel werkvormen tips en trucs om dit gemakkelijk, snel en doelgericht te doen.

Samenvatting

Het trainen van executieve functies kan van groot nut zijn voor mensen van alle leeftijden. Het kan bijdragen aan een verbeterde academische prestatie en kan helpen bij het oplossen van problemen, het maken van beslissingen en het plannen en organiseren van taken. Er zijn verschillende manieren waarop executieve functies kunnen worden getraind en het is zeker de moeite waard om te investeren in deze vaardigheden.

In Online leergang ‘Grip op executieve functies’ kun jij jezelf trainen in de kennis die je nodig hebt om de ontwikkeling van een executieve functie te herkennen, te stimuleren en te versterken doormiddel van verschillende werkvormen en strategieën.

Meer weten? Volg deze link. Bij vragen (zelfs de kleinste) stuur een mail naar myrinne@myrinne.nl

Groet, Myrinne

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *