Executieve vaardigheden zijn die vaardigheden die je nodig hebt om bewust gedrag goed aan te sturen.
Dat is een hele mond vol. In het dagelijks leven noemen we deze vaardigheden ook wel ” Schoolse vaardigheden” dat komt omdat we deze vaardigheden vooral nodig hebben om op school goed te kunnen leren.
Ze helpen je bij allerlei soorten taken en ze zorgen er ook voor dat je sociaal wenselijk gedrag kunt laten zien.
Er zijn verschillende bronnen die je kunt raadplegen over dit onderwerp. De meest toon aangevende schrijvers hierover zijn: Peg Dawson en Richard Guare. De informatie die ik verstrek is grotendeels op hun gedachtengoed geïnspireerd.
We hebben in de meeste bronnen 11 executieve functies. Hieronder vind je 11 soorten die Peg Dawson en Richard Guare (2009) onderscheiden. Onder de beschrijving kan je luisteren naar een extra toelichting van de betreffende executieve functie.
- Respons-inhibitie
Nadenken voordat je iets doet. De kunst om te stoppen.
- Werkgeheugen
Als je iets moet onthouden en toepassen terwijl je (eerst) een andere taak uitvoert.
- Emotieregulatie
De kunst om je emoties niet de overhand te laten voeren. Je eigen emoties herkennen en er adequaat op reageren.
- Volgehouden aandacht
Blijven werken aan een taak ondanks een lange duur of een taak die je nog niet zo goed kunt.
- Taakinitiatie
Beginnen met een taak. Je ertoe aanzetten.
- Planning/prioritering
Wat is belangrijk en wat kan even wachten? hoeveel tijd kost iets en wanneer kan ik dat dan het beste doen?
- Organisatie
Je spullen op orde hebben, je tas en bureau netjes houden etc.
- Timemanagement
Tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
- Doelgericht gedrag
Aan je doel of missie blijven werken ondanks dat het misschien saai of oninteressant is.
- Flexibiliteit
Flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag
- Metacognitie
Een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren. Reflectieve vaardigheden.
Het weten wat een functie inhoudt is mooi, maar het is nog mooier als je weet hoe het eruit ziet en hoe het klinkt wanneer de functie nog niet zo goed ontwikkeld is.
Zo kun je als begeleider of docent snel te weten komen om welke functie het gaat en hoe je deze kunt ondersteunen of stimuleren.
Wil jij je, als docent, professionaliseren in de executieve functies kijk dan eens hier. Daar vind je een unieke kans om je verder te ontwikkelen.
Myrinne
0 reacties