Hai Ik ben Myrinne
Ik hoor vaak onderwijsprofessionals over formatief handelen, executieve functies en 21e eeuwse vaardigheden praten als ik bij hen te gast ben. Het geluid is meestal dat het lastig is deze thema’s goed vorm te geven in de praktijk. Het zijn grote begrippen en het praktisch toepassen is vaak nog niet bekend of er is nog geen routine. Collega’s vertellen over de hoge werkdruk en steeds iets nieuws moeten doen. Ze voelen tijdsdruk, een taakverzwaring en laten we eerlijk zijn, het kost ook veel tijd en veel moeite om je routine aan te passen in de klas. Het kost dus leren en oefenen voor je formatief handelen ook breed en moeiteloos kunt toepassen in je praktijk.
Misschien ben jij wel deze professional of geef je leiding aan deze professionals.
Mooi! dan weet jij ook dat de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning van de leerling/student voorop staan.
Het ontwikkelingsgericht kijken naar de leerling maakt dat je andere lessen gaat ontwikkelen om die nog meer ontwikkelingsgericht te maken. Je denkt na over hoe je leren zichtbaar maakt, over hoe je goed kunt differentiëren, over feedback up en forward.. Je wilt misschien leerdoelgericht werken met of zonder rubrics maar hoe? En wat is dan de beste manier om te beginnen in jouw situatie?
Dat is precies de ondersteuning die ik aan professionals, teams, afdelingen en scholen biedt. Ik ondersteun het management, het team en de individuele professionals op drie verschillende manieren.
Kenmerkend Myrinne
- scherp in de vraag uithoren
- hardop denken met anderen, samen sparren en cocreatie
- humor
- procesgericht met oog op opbrengsten
vakkundig - communicatief sterk
- betrokken en verbindend
- optimistisch
Het onderwijs ken ik goed
Ik ben zelf tot september 2021 docent, coach en onderwijsontwikkelaar geweest op een ROC in Noord-West Nederland.
Ik weet hoe complex het onderwijs kan zijn en hoeveel oefening en routine het kost om ook echt de diepere lagen van het lesgeven te kunnen toepassen.
En… ik weet ook dat je je daarvoor moet blijven ontwikkelen. Een PGB of een diploma is niet genoeg. Hoe lastig is het een toets te maken die echt meet wat je wilt meten? of misschien herken je wel dat het differentiëren lastig in te bedden is in je lessen, variatie aanbrengen en op je juiste wijze voortgang administreren… Het zijn onderdelen waar je lang aan kunt blijven werken en poetsen.
In het onderwijs is niet alle bij- en nascholing passend. Vaak gaat het net niet in op jouw situatie en het gevolg is dan vaak een studiedag en weer klaar.
Ik wil graag iets bieden waar je ook meteen mee aan de slag kunt. Kleine stapjes maken en klimmen met het team of jij met je klas.
Ik moet ook bekennen dat ik het ondernemen heerlijk vind.
Sinds 2009 heb ik mijn eigen onderneming en ik vind het kijken en meebeleven op verschillende scholen en het sparren, werken en ontwikkelen met zoveel leuke onderwijs collega’s heel inspirerend. Ik leef op van die interactie en het onderzoeken van de situatie en de vraag die er ligt.
Er is vaak al zoveel know how in huis van de school, het is ook mooi om deze mensen een podium te geven en op die manier ook eigenaarschap neer te kunnen leggen bij het team zelf.
Waarom met mij samenwerken?
In de verschillende projecten, trajecten en opleidingen die ik heb helpen ontwikkelen en ondersteunen zijn er mooie resultaten geboekt. Niet alleen op de productkant (lessen die ander ingericht konden worden, veranderingen in het curriculum en de manier waarop leerlingen getoetst worden) maar ook aan de proceskant. Teams die een gezamenlijke visie hebben, een cultuur waarin vakvolwassenheid een belangrijk thema is en klassen waarin zowel docent als leerlingen eigenaarschap voelen over hun leerproces.
Nou daar ben ik natuurlijk trots op! Ik werk met andere onderwijs innovators samen, met trainers, andere ondernemers en natuurlijk laat ik me geregeld bijscholen! Dat allemaal om mijn eigen kennis en producten up to date te houden. Mooi allemaal maar je haalt ook een mens binnen boord en ze blijft vaak nog langere tijd ook!