Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Zelfregulering in het onderwijs, wat bedoelen ze daarmee?

Zelfregulering in het onderwijs is het vermogen van kinderen om hun eigen leeractiviteiten te reguleren. Dit omvat het vermogen om doelen te stellen, plannen te maken en deze te volgen, motivatie te behouden, feedback te geven, voortgang te monitoren en te corrigeren en leerstrategieën te gebruiken.
Dit vermogen wordt aangedreven door de executieve functies, een groep cognitieve vaardigheden die betrokken zijn bij het plannen en organiseren van gedrag en het beheersen van impulsiviteit.
Deze vaardigheden zijn onder meer werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. Om het leerproces te ondersteunen, is het belangrijk dat kinderen hun executieve functies ontwikkelen in hun schoolomgeving.

Leerkrachten kunnen verschillende technieken gebruiken om deze vaardigheden te ontwikkelen, zoals het opstellen van duidelijke doelen, het aanbieden van feedback, het geven van aanwijzingen en het verstrekken van tijd om taken te voltooien.

Wil je meer weten over het werken met duidelijke leerdoelen of de verschillende vormen van feedback die je kunt organiseren in je klas?
Laat dan een reactie hieronder achter of stuur een mail naar myrinne@myrinne.nl

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *