Autonome motivatie is een theorie die is gebaseerd op de gedachte dat mensen gemotiveerd raken door hun eigen interne doelen en waarden. De theorie van Biesta is een theorie die stelt dat leren een proces is van het verkennen en verwerken van zelfgestelde doelen. De twee theorieën gaan hand in hand. Als leerlingen sterke autonome motivatie hebben, zullen ze meer kans hebben om hun doelen te bereiken. Ze zullen ook meer gefocust zijn op het verwerven van kennis en vaardigheden die nodig zijn om hun doelen te bereiken.
Het gebruik van deze twee theorieën in het onderwijs kan leerlingen helpen bij het verkrijgen van een betere motivatie en focus. Door leerlingen in staat te stellen hun eigen doelen te stellen, kunnen ze gemotiveerd worden om meer te leren. Ook kunnen docenten leerlingen helpen bij het verkrijgen van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het bereiken van hun doelen. Door deze twee theorieën in het onderwijs te gebruiken, kunnen leerlingen meer gemotiveerd en geïnspireerd worden om meer te leren.

Myrinne van Mierlo
Motivatie
Ontdek: Grip op de Executieve functies
Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren
Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.
Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.
Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.
Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.
Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.


0 reacties