Vandaag wil ik graag met jullie praten over een revolutionaire benadering van het onderwijs: formatief handelen. Formatief handelen is een benadering waarbij de focus ligt op het voortdurend evalueren en feedback geven aan leerlingen om hun leerproces te verbeteren.
Traditioneel gezien hebben toetsen vaak een eindpunt in het onderwijs gemarkeerd – een moment waarop de leraar beoordeelt wat de leerlingen hebben geleerd. Maar met de opkomst van de beweging naar een meer sociaal constructivistische benadering veranderen we deze benadering volledig. We erkennen dat toetsen en evaluaties niet alleen moeten dienen als een moment van beoordeling, maar als waardevolle leermomenten voor de leerlingen.
Formatief handelen stelt ons in staat om te begrijpen waar onze leerlingen staan in hun leerproces en om effectieve feedback te bieden die hen daadwerkelijk helpt groeien. In plaats van eenmalige, summative toetsen, maken we gebruik van continue, formatieve cyclus in de didactiek om het leren te bevorderen.
Een cruciaal onderdeel van formatief handelen is het betrekken van leerlingen bij hun eigen leerproces. Leerlingen worden actieve deelnemers in het beoordelen van hun eigen werk en het stellen van leerdoelen. Ze leren reflecteren op hun sterke punten en gebieden die verbetering behoeven, en werken samen met de leraar om strategieën te ontwikkelen om hun leerproces te verbeteren.
Formatief handelen helpt ons als leraren ook om ons onderwijs aan te passen aan de behoeften van individuele leerlingen. Door voortdurend te evalueren en feedback te geven, kunnen we zien welke concepten goed begrepen worden en welke nog verduidelijking behoeven. Dit stelt ons in staat om onze instructie aan te passen en gerichte ondersteuning te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben.
Maar formatief handelen gaat verder dan alleen toetsen en feedback. Het omvat ook het creëren van een positieve, ondersteunende leeromgeving waarin fouten maken wordt gezien als een kans om te leren en te groeien. Het stimuleert samenwerking en dialoog tussen leerlingen en leraren, waarbij de focus ligt op het begrijpen van het denkproces en de redenering achter de antwoorden, in plaats van alleen op het juiste antwoord zelf.
Formatief handelen biedt ons als leraren de mogelijkheid om onze leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Het stimuleert betrokkenheid, motivatie en een groeimindset bij leerlingen. Het stelt ons in staat om hen te ondersteunen in hun leerproces en hen de tools te geven die ze nodig hebben om te slagen.
Laten we formatief handelen een integraal onderdeel maken van ons onderwijs. Laten we samenwerken met onze leerlingen om hun leerproces te verbeteren en hun eigen leerlingenvermogen te ontwikkelen. Door formatief handelen te omarmen, geven we leerlingen de mogelijkheid om eigenaarschap te nemen van hun leertraject en stellen we hen in staat om zelfstandige en levenslange leerlingen te worden.
Bovendien is formatief handelen een krachtig instrument om gelijke kansen in het onderwijs te bevorderen. Het stelt ons in staat om de voortgang van elke leerling nauwlettend te volgen en tijdig in te grijpen wanneer er extra ondersteuning nodig is. Hierdoor kunnen we de kloof tussen leerlingen verkleinen en ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om te groeien en te bloeien.
Als we formatief handelen toepassen, zullen we merken dat het niet alleen de leerresultaten verbetert, maar ook het leerplezier vergroot. Leerlingen zullen gemotiveerder zijn, meer betrokken zijn bij hun eigen leerproces en meer vertrouwen hebben in hun capaciteiten. Ze zullen leren dat leren niet alleen gaat om het behalen van goede cijfers, maar om persoonlijke groei en ontwikkeling.
Dus laten we samen deze beweging voortzetten en formatief handelen omarmen. Laten we een onderwijsomgeving creëren waarin leerlingen kunnen bloeien, waar hun stem wordt gehoord en waar leren wordt gezien als een continu proces van groei en ontwikkeling. Laten we het potentieel van elke leerling ontketenen en hen de vaardigheden en het vertrouwen geven om succesvol te zijn in de wereld van morgen.

Myrinne van Mierlo
formatief handelen een korte uitleg
Ontdek: Grip op de Executieve functies
Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren
Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.
Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.
Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.
Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.
Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.


0 reacties