Het geven van feedback van de klas naar de docent is een belangrijk onderdeel van de onderwijsproces. Dit helpt docenten om te begrijpen hoe hun lesgeven wordt ontvangen en waar verbeterpunten liggen.
Door feedback te geven, kunnen studenten laten weten wat ze wel en niet begrijpen en waar verduidelijking of verdieping nodig is. Dit kan de docent helpen om de lesstof beter aan te passen aan de behoeften van de studenten. Feedback kan ook helpen om de motivatie van studenten te verhogen, omdat het hen de kans geeft om hun mening en ideeën te uiten.
Feedback kan ook nuttig zijn voor de professionele ontwikkeling van docenten. Door het ontvangen van feedback, kunnen docenten leren welke lesmethoden het beste werken en welke aanpassingen nodig zijn om de leeruitkomsten van studenten te verbeteren.
Er zijn verschillende manieren waarop feedback van de klas naar de docent kan worden gegeven. Dit kan onder andere door middel van formele evaluatieformulieren, informele gesprekken tussen docent en student, of online surveys.
In samenvatting, feedback van de klas naar de docent is een belangrijk onderdeel van het onderwijsproces, omdat het docenten helpt om te begrijpen hoe hun lesgeven wordt ontvangen en waar verbeterpunten liggen. Het kan ook helpen om de motivatie van studenten te verhogen en de professionele ontwikkeling van docenten te stimuleren.
Als je al feedback vraagt op de bovenstaande manier, denk dan ook eens aan de volgende mogelijkheden:
Feedback gebruik je niet alleen om jouw eigen functioneren doelbewust te verbeteren en om zicht te krijgen op hoe de leerlingen jou en de lessen ervaren aan de hand van formulieren.
Je kan ook feedback doelbewust ontlokken in de les en op veel verschillende manieren!
Die feedback gebruik je dan meteen om je les/ instructie/ handelen in de volgende les aan te passen. Zo kun je een vraag geven en checken of de leerlingen de goede denkstrategie gebruiken of simpel weg het goed antwoord genereren.
Als je dat doelbewust doet op een manier dat de leerlingen niet per toeval of door bij elkaar te kijken hun antwoord produceren, haal je gerichte feedback op.
Die feedback (beheersen de leerlingen deze kennis of vaardigheid) geeft je informatie hoe je nu verder kunt in je les. Moet je eerst nog eens een begrip verhelderen?, hebben de leerlingen een misvatting gemaakt?, is er sprake van een goede techniek gebruiken maar in de verkeerde situatie?
De informatie die je ophaalt vanuit de klas maakt dat je een goede beslissing kan nemen voor de volgende stap in de les.
Van extra uitleg geven, samen de stappen nog eens doorlopen tot het oppakken van het volgende onderwerp, jouw keuze is gebaseerd op de check en feedback die je hebt gedaan in de klas.
Voordeel:
Je lessen wordt beter, de leerlingen blijven veel beter aangehaakt en hebben het idee dat het echt om hen gaat in jouw les. Bovendien gebeurt er iets heel bijzonders. Fouten maken levert ineens leerwinst op!
Werkvormen over hoe je gericht feedback kan ophalen uit de klas vind je in een andere blog.
Meer weten? Kijk op myrinne.nl
Link me op LinkedIn of stuur een mail naar myrinne@myrinne.nl

Myrinne van Mierlo
feedback naar de leraar.
Ontdek: Grip op de Executieve functies
Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren
Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.
Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.
Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.
Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.
Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.


0 reacties