Myrinne van Mierlo

Myrinne van Mierlo

Executieve functies bij volwassenen

Vraag: “Is dit hetzelfde als ADHD hebben?”

Het probleem herkennen:
Mensen maken vaak de fout te denken dat executieve functieproblemen automatisch betekenen dat je ADHD hebt, wat onnodige zorgen of juist gemiste kansen voor verbetering oplevert. Soms kom je ook zelftest tegen of filmpes op insta of tiktok waardoor je misschien denkt dat je ADHD hebt?

Het antwoord:
Nee, executieve functieproblemen zijn niet hetzelfde als ADHD.
Diamond (2014) legt uit dat hoewel mensen met ADHD vaak executieve uitdagingen hebben, je ook zonder ADHD moeite kunt hebben met plannen, organiseren of concentreren.
(ADHD is en bijzondere diagnose, ik vertel je er graag meer over. Als je twijfelt neem dan contact op)


Wat dit betekent voor jou:

Stress, burn-out, slaapgebrek kunnen je executieve functies tijdelijk verzwakken
Overbelasting op het werk kan planning en focus ondermijnen
Levensfases (nieuwe baan, baby, verhuizing) kunnen deze functies extra belasten.
Het komt voor dat je dan de kenmerken van ADHD vertoont, zonder het daadwerkelijk te hebben 🙂

Praktische implicatie:
Je hoeft geen diagnose te hebben om baat te hebben bij executieve functietraining. Volgens Dawson & Guare helpen de technieken iedereen die beter wil functioneren.

Training volgen en meer leren over jouw eigen executieve functies?
Kijk op de pagina voor volwassenen

Ontdek: Grip op de Executieve functies

Dé methode waarin je leert de executieve functies inzetten en je leerlingen helpt zichzelf te reguleren

Je kent ze wel leerlingen die aan een taak beginnen of juist niet, vastlopen of juist niet en dan gefrustreerd raken, bokkig blijven zitten en weinig besef hebben waar hun reactie vandaan komt.

Of leerlingen die het nut ergens niet van inzien. En op reflectieve vragen geneigd zijn met “gewoon omdat het zo ging” te antwoorden.

Of leerlingen die structureel te laat starten, in tijdnood komen. Hun agenda niet gebruiken en dan taken over het hoofd zien.

Dit zijn slechts drie uit tal van voorbeelden waarin leerlingen hun executieve vaardigheden niet onder de knie hebben.

Als bevlogen professional maakt je hart vast een sprongetje als je je beseft dat er een methode is om deze jonge mensen te helpen. De methode ‘Grip op de Executieve functies’.

Grip op de Executieve functies

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *